Monday, July 13, 2009

" BERNIAGA & LAGI MENU MASAKAN MAMA DANIA "

~~~~BERNIAGA~~~~
Askum....
Macih pada sume yg still sudi menjenguk blog gua...walaupun dh lamo jugak la x di update. Ni nak citer skit....isnin lopas kt Politeknik aku nih ader lah sesi pendaftaran untuk student baru masuk ke poli sini. So, aku pikir2 time tu sure ramai org datang...memandangkan student yang daftar kali ini ramai lebih kurang 1600 org.So, hubby plan nak berniaga burger seperti semester2 yg lepas cuma kali ini hubby ckp nk try tambah meniaga laksa, mee rebus & air. Ermmm..jawabnya aku la tukang msk sume mknan2 td....hehehe.xperla...kita try dulu. So, aku pun berkobar2 la jugak nk berniaga ni...maklum lah ni 1st time buat banyak...selalunya berniaga burger je.Setelah dh beli sume bahan2 & barang2 nk msk utk berniaga td....aku & hubby pun memulakan sesi memasak..nasib hubby tulunnn..klu tak ponat gak eden..bayangkan nk msk kuah laksa & mee rebus lebih kurang dlm 150 org camtula,pastu nk rebus mee lagi..laksa...hiris sume bahan2 mee & laksa. Buat air gula...nk blender tembikai lagi coz kami plan nk wat air tembikai+laici...Bila sumenya selesai...perniagaan bermula...wowww!!!memang ramai tui org..sampai x menang tgn siutttt...yg bestnya mula2 burger hubby yg laku dulu...org berkerumun sekeliling nk burger. Burger jugak yg habis dulu...pastu baru mee & laksa. Tu pun x menang tgn..nasib ader kwn2 hubby & akak kt sebelah aku tu..dia meniaga nasi lemak tp gerai dia habis dulu sbb dia jual skit je..so dia la yg tulun aku. Alhamdulillah sume mknan2 td habis di jual..untung pun alhamdulillah, dpt la balik modal2 yg keluar...Tp bila pikir2 balik memang best la meniaga ni...tambah2 klu kita meniaga mknan yg kita buat sendiri..pastu habis plak tu..lagi syokkk...Insyallah klu ader kesempatan..nk buat mcm ni lagi..Ni ader aku snap skit je gmbr2 kuah mee & laksa aku msk aritu...ms meniaga x sempat nk amik coz busy sesangat wink





~~~~MENU MASAKAN MAMA DANIA KALI INI~~~~

So...abis pasal bab meniaga,hehehe.
Ni pasal bab masak-memasak kt rumah aku.2,3 hari selepas rehat dari letih meniaga, mood rajin memasak aku mai balik...hehehe,hubby duk beli lauk2 mentah...so,aku pun pikiaq la nk msk aper. Asyik masak je kan...tula dia klu dh jadi wife...tambah2 housewife lagi lahhh kene masak je kejenya...Jom jenguk apa yg aku masakkk...
Ni gmbr ayam & ikan aku panggang guna oven..time nih x msk lg pun ayam & ikan tu...
aku bukak & snap gmbr jap coz bateri camera dh konggg.Before tu aku perap dulu ayam & ikan dlm 4jam.
Tgkk...oven pun smpai comot kene bahan2 perap td wink

Ni bkn laksa yg meniaga aritu...ni laksa aku baru buat semlm..
teringin nk mkn laksa plak coz ms meniaga aritu x mkn pun...x teringat nk mkn
wink


Buah-buahan sebagai pencuci mulut....nyum...nyummm

No comments: